Κύριο Άρθρο
Ο μύθος, η φήμη και η πρωτιά
Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ο βασιλιάς Μίδας ήταν γνωστός για την ικανότητά του να μετατρέπει σε χρυσάφι οτιδήποτε άγγιζε. Στην Ελλάδα τού σήμερα, φαίνεται πως το άγγιγμα του Μίδα έχει περάσει στους εφοπλιστές της. Δεν είναι μόνο που οι προκάτοχοί τους κατάφεραν να ανασυγκροτήσουν τη ναυτιλία του τόπου μετά τη λαίλαπα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και να καθιερωθούν στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, κάνοντας το παραδοσιακά ναυτικό γένος των Άγγλων να ψιθυρίζει σχεδόν ζηλότυπα: «Όταν συμπράττουν δύο Έλληνες πλοίαρχοι, δημιουργούν έναν ακόμα εφοπλιστή». Ούτε μόνο το ότι οι Έλληνες ναυτικοί απολαμβάνουν τη φήμη των πιο ικανών, έμπειρων και καταρτισμένων στις εφτά θάλασσες. Είναι ακόμα που στις συνθήκες οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνουμε τα τελευταία έξι χρόνια, η ναυτιλία μας δεν έχει χάσει ούτε χιλιοστό από το ανάστημά της. Παρόλο δηλαδή που το εθνικό μερίδιό μας στην παγκόσμια οικονομία φτάνει μόλις το 0,4%, ο ελληνόκτητος στόλος έρχεται πρώτος στη διεθνή κατάταξη σε επίπεδο τονάζ (16%) και αξίας (106 δισ. δολάρια), αφήνοντας πίσω του οικονομικούς «γίγαντες» όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ιαπωνία, ή χώρες με ναυτική παράδοση, όπως η Μ. Βρετανία. Το 2014 οι ελληνικές επενδύσεις ξεπέρασαν τα 13,5 δισ. δολάρια σε αγορές και νέες ναυπηγήσεις πλοίων, διατηρώντας τα σκήπτρα παγκοσμίως. Σχήμα οξύμωρο και ταυτόχρονα επίτευγμα για την 42η οικονομία του κόσμου.
Η συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική πολιτεία είναι βεβαίως αδιαμφισβήτητη και, όπως υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Θεόδωρος Βενιάμης κατά τη γενική συνέλευση της Ένωσης, συμπυκνώνεται σε τρεις άξονες: εισροή συναλλάγματος, θέσεις εργασίας, κύρος στη διεθνή πολιτική και οικονομική σκηνή. Την ίδια στιγμή, η θέσπιση της συνεισφοράς 420 εκατ. ευρώ για τέσσερα χρόνια από τον κλάδο, το κοινωνικό έργο στους τομείς σίτισης και υγείας των πολιτών, αλλά και οι δωρεές για την υλικοτεχνική υποδομή ναυτικών ακαδημιών αποτελούν σπουδαίες τονωτικές ενέσεις. Δεν αρκούν ωστόσο για να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές επιπτώσεις της κρίσης. Η ναυτιλιακή οικογένεια διά στόματος του εκλεγμένου εκπροσώπου της κ. Βενιάμη δηλώνει παρούσα. Η δε πολιτεία τείνει τη χείρα της προς μια εποικοδομητική συνεργασία. Μετά τα λόγια, σειρά έχουν τα έργα.
ΣΟΦΙΑ ΜΠΙΤΣΑ
|